A stressz kíméletlen hatásai

Különböző okok felelősek a túlsúlyért és annak negatív következményeiért. Génjeink, mozgási aktivitásunk és étkezési szokásaink határozzák meg, hogy vékonyak vagyunk és maradunk, vagy túlsúlyosak, köznapi nyelven “kövérek” leszünk. Vannak azonban olyan okok is, melyek kevésbé nyilvánvalóak. Így például a stressz is „gondoskodhat” arról, hogy a has gömbölyűsége egyre nagyobb legyen.

A tudomány sokáig tévesen indult ki abból, hogy a testzsír a passzív szövetfajtákhoz tartozik, csupán az izomzatnak tulajdonítottak anyagcsere-aktivitást. Ma azonban abból indulunk ki, amit a modern labordiagnosztika már bebizonyított, abból, hogy a zsír szintén rendelkezik az anyagcsere-aktivitás tulajdonságával.  Ez különös mértékben igaz a hasi zsírra.

A kortizol testünk katabolikus hormonja, és az izomzat leépüléséhez vezet.

A kortizol a test egyik hormonja és főleg akkor válik ki, amikor fizikai és lelki stresszt kell elviselnünk. A szervezetben keletkező stresszhormon kortizolaktiváló képességgel rendelkezik, és a kialakuló stresszhelyzetben “menekülésre” vagy “harcra” készíti fel szervezetünket.

A kortizol azonban nem csak jó tulajdonságokkal rendelkezik, hanem olyanokkal is, melyek negatívan hatnak testünkre, mindenek előtt az izomzatunkra.

A stressz befolyásolja a hormonháztartást

A kortizol kiválasztása miatt az izomtömeg leépülése következik be, mivel a kortizol energianyerésre használja fel az izmokban található proteint. Ez a folyamat elegendő mennyiségű protein bevitelével bizonyos fokig ellensúlyozható, mivel a proteinek hozzájárulnak az izom fenntartásához.

Ha viszont rendszeresen lép fel intenzív stressz, a proteinek egyedül már nem elegendőek az izomvédelem feladatának ellátására, ezért olyan intézkedések válnak szükségessé, melyek hatékonyan járulnak hozzá a stressz csökkentéséhez.

Még ennél is rosszabb azonban az a tény, hogy a kortizol elősegíti a belső hasi zsír növekedését – ez első sorban a hosszan tartó stressz által kiváltott folyamatos kortizolkiválasztásnak köszönhető. Mivel a hasi zsír meghatározott receptorokkal rendelkezik – melyekhez a kortizolmolekulák különösen jól “kapcsolódhatnak”, a hasi zsír ugyanilyen fokozott mértékű kortizoltermeléssel reagál.

A túl sok hasi zsír férfiaknál és nőknél is számos betegségért, például a koszorúér-megbetegedésekért és a szívinfarktusért tehetők felelőssé.

Éjszakánként 7 – 8 óra alvás optimális.

Wellnesszel megakadályozható a stressz  

Az elegendő pihenés fontos a stressz csökkentéséhez

Tehát a kevesebb stressz és ennek köszönhetően a csökkent mértékű kortizol-kiválasztás a kulcs a testsúlyellenőrzésünk alatt tartásához. Különösen a hormonháztartásunkat befolyásolják étkezési szokásaink, tehát az, hogy menyit és mit eszünk.

A stresszfázisban elfogyasztott étkezések kevésbé laktató hatásúak, rendszertelenül történnek, és az időhiány miatt gyakran úgy nevezett gyors ételeket fogyasztunk, így túl sok zsírt és szénhidrátot viszünk be szervezetünkbe. Ezek a tényezők – a mozgáshiánnyal együtt – mind hozzájárulnak a testzsír kialakulásához és tovább növeléséhez.

A  stressz elkerülése tehát hatékony – ráadásul egyszerű – megoldás lehet a zsír  mennyiségének csökkentésére. Ehhez azonban fontos az elegendő alvás, az optimális alvásmennyiség 7 – 8 óra éjszakánként. Ennek az a fő oka, hogy a szervezet az éjszaka folyamán kb. 90 perccel az elalvás után növekedési hormont választ ki, melyet lipolitikus (zsírégető) tulajdonsága miatt “karcsúsághormonnak” is neveznek.

A sport csökkentheti a stresszt

A hatékony stresszleküzdés első lépéseként először tisztázni kell a különböző stresszfajták közötti különbségeket.  Mivel a negatív stressz (distress) egyértelműen hátrányosabban hat a hormonháztartásra, mint a pozitív formában megnyilvánuló stressz (eustress), elsőként a stresszfajta azonosítása és célzott csökkentése szükséges.

A második lépésben olyan teendők szükségesek, melyek a stressz magas szintje ellen hatnak és gondoskodnak a pihenésről. Masszázs, szaunázás, különleges légzéstechnikák vagy a meditálás éppen olyan segítőek lehetnek, mint a jóga vagy egy rövid séta a friss levegőn. .

A rendszeres sport emellett a stressz megszüntetéséhez is hozzájárulhat. Mint ahogyan az élet minden dolgában, itt is fontos a helyes mérték megtalálása, mivel a túl hosszú edzések szintén stresszt jelentenek a test számára, a szervezet emiatt növelt mennyiségű kortizolt termel.

Heti 3 – 4 edzés – melyek ideje nem több mint 60 perc alkalmanként – nem csak a stressz leküzdéséhez járul hozzá, hanem az anyagcserét is aktiválja és felgyorsítja a zsír leépítését. Mindez aktívan hozzájárul a sikeres súlykontrollhoz.

by La Llave Alex