A glutamin a testben leggyakrabban előforduló aminosav

Az L-Glutamint “feltételesen esszenciális” aminosavként jelölik. A vázizomzatban a leggyakrabban előforduló aminosav. A szabad aminosavak több mint 60%-a glutaminból áll. A szervezetben a glutamin glutaminsavvá alakulhat, illetve fordítva.

A szervezet ammónia felvétele által glutaminsavból glutamint képes képezni. A glutamin majdnem minden proteinben előfordul. Különösen nagy mennyiségű glutamint tartalmaz: a kazein (24%), a savófehérje (7%), a kukorica és szójafehérje (6%).

A hiánytüneteket a legyengült immunrendszer és késleltetett sebgyógyulás jelentik. A sportolóknak edzés-szakasztól és –intenzitástól függően fokozott a glutamin-igénye. A glutamin a proteinek nélkülözhetetlen alkotóeleme.

Támogatja a kimerültség megelőzését és a túledzés következményeinek elkerülését, ezáltal hozzájárul az izomtömeg (= anti-katabolikus hatás) fenntartásához. Intenzitástól függően jelentősen nőhet a glutamin-igény.

A fizikai megterhelés intenzitásától függően a sportolók 5 és 20 gramm közötti glutamint használnak fel egy-egy bevitel során. A tökéletes glutamin-felszívódáshoz megfelelő mennyiségű B6-vitamin-ellátásra van szükség. A bevitel optimális ideje közvetlenül az edzés utáni időszak, ami a szervezet fokozott táplálkozási igényének és az edzett izomzatnak a fázisa.

A PWN (= Post-Workout-Nutrition = edzés utáni táplálkozás, az első étkezés edzés után) glutaminnal és MALTO 95-tel történő, TRIPLE WHEY-vel kombinált bevitele bizonyult sikeresnek, számos teljesítményorientált atléta alkalmazza, mindenekelőtt a megnövekedett táplálkozási szükséglet hatékony és gyors fedezésére.

Diéta során az egész napra elosztott kisebb adagok hasznosak az esetleges glutamin-hiány ellensúlyozására és ezen fontos aminosavakkal történő megfelelő ellátás biztosítására.

A glutamin és energia

A glutamin felszívódása peptid formájában optimális. A glutamin a gyorsan osztódó sejtek, például a bélsejtek, fő üzemanyaga. A szájon át bevett glutamin már az emésztőrendszerben felszívódik, így az izmok fokozott glutamin-koncentrációjának eléréséhez nagyobb mennyiségben van szükség hagyományos glutaminra.

Stabilabban és jobban szívódnak fel a glutamin di- és tripeptidek, amelyeket a GLUTAMIN X4 tartalmaz. Ezek ezenfelül jobban felszívódnak a testben, mint a hagyományos glutamin és csökkentik a nem szándékos ammóniává alakulás valószínűségét.

A glutamin a vesékben glükózzá alakulhat anélkül, hogy a glükagon és inzulin szintet befolyásolná. Ugyanakkor ezzel is hozzájárulhat az energia-nyeréshez, amely  az inzulin által okozott zsírlerakódást képes megakadályozni.

Az egereken végzett kísérletek azt mutatták, hogy a glutamin a táplálékban található zsír lerakódása ellen hat, és ily módon segítheti a testsúly szabályozását. Az, hogy ezek a tanulmányi eredmények mennyire vonatkoztathatók az emberekre, azt további tanulmányoknak kell bizonyítaniuk.

A glutamin az immunrendszer sejtjei számára is üzemanyagként szolgál, így legalábbis nem kizárható az immunrendszerre gyakorolt hatása. Itt is szükség van még további tudományos tanulmányokra a glutamin valamennyi előnyének feltárásához.

A glutamin és a protein-szintézis

A glutamin edzést követően a leghatékonyabb. Mivel a glutamin a protein mellett részt vesz a nitrogén-szállításban, ösztönző hatással lehet a protein-szintézisre. Tudományos tanulmányok szerint a glutamin más aminosavak reszorpcióját is elősegíti.

Intenzív izomtréning esetén a glutamin-veszteség akár 40 g-ra is növekedhet. Mivel ez több, mint amennyit a szervezet elő tud állítani, terhelést követően a veszteség kompenzálása és az izomsejtek részére elegendő mennyiségű glutamin rendelkezésre bocsátása érdekében hasznos a glutamin-bevitel.

by La Llave Alex