A legfontosabb információk áttekintése:

  • Helyes edzés nélkül a tökéletes táplálkozás haszontalan, és fordítva.
  • Sok különböző edzésfajta létezik – de közülük csak kevés ésszerű
  • A leggyorsabb, azonban mindig a legrövidebb, melynek neve: HIT!
  • Mike Mentzer és Dorian Yates a HIT-rendszer védelmezői voltak.
  • Minél rövidebb és intenzívebb az edzés, annál eredményesebb az izomépítés!

A különböző edzési célok

Az edzés a táplálkozás mellett a másik alapösszetevő, amely döntően hozzájárul ahhoz, hogy elérjük célunkat, vagy örökké sikertelenül fussunk utána. Általában három olyan cél létezik, melyet az edzés, de a táplálkozás is befolyásol:

Edzési célok:

  1. fitnesz edzés
  2. teljesítményedzés
  3. egészséget szolgáló edzés

1. Fitnesz edzés

A fitnesz edzés célja a test összetételének megváltoztatása. Egyik oldalon fennáll a kívánság az  izomtömeg mérsékelt építésére, a másik oldalon pedig a testzsír csökkentésére. A fitnesz edzés alapja a személy szerint megkívánt alak elérése, fő célként kitűzve a saját testtel való megelégedettséget.

A teljesítmény fokozása mellékes és nem igazán cél, mindamellett ezt szívesen tekintjük pozitív mellékhatásnak. Fitnesz edzésnél többnyire 12 – 15 ismétlést végzünk alkalmanként, és mérsékelt edzősúlyokat használunk.

2. Teljesítményedzés

A teljesítmény fokozása áll a középpontban, akár maximális erőkifejtés, akár maximális izomépítés formájában. Teljesítményedzés esetén a megfelelő edzési elvek, valamint intenzitási technikák optimális alkalmazásáról van szó, hogy bizonyos sportteljesítményt fejtsünk ki.

Példaként említhető a maratoni futás, a háromgyakorlatos erőemelés során a maximális súlyok mozgatása, vagy részvétel egy testépítő versenyen. A teljesítményedzéshez alapul szolgáló edzési elveket és intenzitási technikákat a következő részekben részletesen bemutatjuk, hogy gyakorlati alkalmazásuk korlátozás nélkül legyen megvalósítható.

3. Egészséget szolgáló edzés

Az egészséget szolgáló edzés esetében a testi egészség fokozásáról és megőrzéséről van szó. Az ezt a célt követő személyek többnyire idősebbek, vagy olyanok, akik számára az erőedzést betegségükből eredő panaszaik miatt orvosuk nem ajánlja.  A túlsúly formájában jelentkező testsúly-problémák, az izület- vagy gerincproblémák az egészséget szolgáló edzés indítékát képezhetik.

A rendkívül nagy súlyok használatáról lemond, és testre szabott edzősúlyokat használ, melyek figyelembe veszik az adott testtípust. Az egész test heti kétszeri – 12 – 15  gyakorlatismétlésből álló – edzése példa lehet, melyet egy 30 perces kardio edzés követ.

Ami mindhárom célban közös: egyrészt testünk hormonális folyamatainak figyelembe vétele, másrészt a hatékony edzés alapelveinek betartása. Ezek nélkül az alapelvek nélkül elérhetetlen marad a kitűzött cél. Hogy miért, azt a következőkben közelebbről kifejtjük és részletesen elmagyarázzuk.

by La Llave Alex