L-glutamin – a legfontosabb aminosav

Az L-glutamint  “korlátozottan esszenciális” aminosavnak nevezik. Ez a vázizomzatban a legnagyobb mértékben előforduló aminosav. Az összes szabad aminosav 60 %-a glutaminból áll. A glutamin glutamin-savvá alakulhat át a szervezetben és fordítva. A szervezet ammóniák felvétele mellett glutamin-savból glutamint tud képezni. A glutamin majdnem minden proteinben előfordul. Különösen nagy mennyiségben található glutamin a kazeinben (24 %), a tejsavó-proteinben (7 %), a kukorica- és szójaproteinben (6 %).

Hiányjelensége a legyengült immunrendszer és a lelassult sebgyógyulás. A sportolók – az edzési fázis és intenzitás függvényében – jelentősen megemelkedett glutamin-szükséglettel rendelkeznek. A glutamin a proteinek alapvető alkotórésze, amely támogatóként működik a fáradt állapotok és a túledzés következményeinek megelőzésében, így hozzájárul az izom megtartásához (antikatabolikus hatás).

A sportolók a fizikai terhelés intenzitásának függvényében 5 és 20 g közötti mennyiségben használnak glutamint egy-egy bevétel alkalmával. A glutamin kifogástalan felszívódása érdekében kielégítő ellátásra van szükség B6 vitaminból.

Az optimális bevételi időpont közvetlenül edzés után van, a szervezet és az átedzett izomzat megemelkedett tápanyagszükségletének fázisában. A PWN  (Post-Workout-Nutrition, az edzés utáni első étkezés)  MALTO 95 és vele együtt TRIPLE WHEY és glutamin bevételével sikeresnek mutatkozott, és számos teljesítményorientált atléta alkalmazza, mindenek előtt azért, hogy a megemelkedett tápanyagszükségletet hatékonyan és gyorsan tudják fedezni. A diétafázisban ésszerű a glutamin kisebb adagokra való elosztása a nap folyamán, hogy az esetleges glutamin hiányt kivédjék és gondoskodjanak e fontos aminosavból történő kielégítő ellátásról.

Glutamin és energia

A glutamin a gyorsan osztódó sejtek – mint például a bélsejtek – fő üzemanyaga. A szájon át bevett glutamin felvétele már a béltraktusban végbemegy, ami miatt nagyobb mennyiségek szükségesek a hagyományos glutaminból, hogy elérhessük az izom megemelkedett glutamin koncentrációját. Stabilabb és jobban felvehető glutaminok a dipeptidek és a tripeptidek, melyeket a GLUTAMIN X4 készítményben alkalmaznak. Ezeket ráadásul jobban felszívja a szervezet, mint a hagyományos glutamint, és csökkenti az ammóniákká történő nem szándékos átalakulás valószínűségét.

A glutamin glukózzá alakulhat át a vesékben, bár anélkül, hogy befolyásolná a glukagon- és inzulin értékeket. Így tehát ugyanúgy hozzájárul az energianyeréshez, ami által képes elkerülni az inzulin által okozott zsírlerakódást. Egereken folytatott vizsgálatok igazolták, hogy a glutamin ellene hat a táplálékkal felvett zsír elraktározásának, és ennek következtében segíthet a testsúly szabályozásában. Hogy mennyiben vihetők át ezek az eredmények az emberre, azt még további vizsgálatoknak kell igazolniuk.

Az immunrendszer sejtjei számára üzemanyagként szolgál a glutamin, így tehát az immunrendszerre való hatás a legkevésbé sem zárható ki. Itt is további tudományos vizsgálatokra van szükség, hogy felderítsük a glutamin minden előnyét.

A glutamin és a protein szintézis

A glutamin részt vesz a nitrogén szállításában, a proteinnel együtt támogatólag hat a protein szintézisre.

A glutamin a tudományos vizsgálatok szerint előmozdítja más aminosavak felszívódást is. Intenzív izomedzésnél akár 40 g-ra is növekedhet a glutamin-veszteség.

Mivel ez a mennyiség több, mint amennyit szervezet maga szintetizálni képes, a terhelés függvényében ésszerű a glutamin beviteli mennyiségét meghatározni, hogy a veszteséget kompenzáljuk, és elegendő glutamint bocsássunk az izomsejtek rendelkezésére.

by La Llave Alex